Reinoud Van Mechelen behaalde in 2012 zijn Master diploma op het Koninklijk Conservatorium van Brussel in de klas van Dina Grossberger. 

In 2017 werd hij bekroond met de prestigieuze Caecilia Prijs als Jonge Musicus van het Jaar van de Vereniging van de Belgische Muziekpers. Een erkenning vanuit het ‘thuisland’ voor een artiest die vanaf de start van zijn carrière op internationale podia te zien was.

Reeds in 2007 liet hij zich opmerken in het kader van de Académie Baroque Européenne d'Ambronay onder leiding van Hervé Niquet. In 2011 maakte hij deel uit van le Jardin des Voix, de academie voor jonge solisten van les Arts Florissants onder leiding van William Christie en Paul Agnew. Sindsdien was hij als solist met hen te beluisteren tijdens de Festivals van Aix-en-Provence en Edinburgh, in het Kasteel van Versailles, het Lincoln Center en de Brooklyn Academy of Music in New York, het Bolchoï theater te Moskou, de Royal Albert Hall en het Barbican Center in Londen, de Bozar in Brussel, het Théâtre du Capitole in Toulouse, en de Philharmonie en de Opéra Comique in Parijs.

Reinoud treedt regelmatig op met verschillende grote barokensembles waaronder Collegium Vocale Gent, Le Concert Spirituel, La Petite Bande, Les Talens Lyriques, Pygmalion, Le Poème Harmonique, Il Gardellino, Insula Orchestra, L'Arpeggiata, Ludus Modalis, B'Rock, Ricercar Consort, Capriccio Stravagante, Scherzi Musicali en het European Union Baroque Orchestra.

In 2014 zong Van Mechelen de rol van evangelist in de Johannespassie van J.S. Bach voor de eerste keer met het Royal Liverpool Philharmonic, een rol die hij opnieuw voor zijn rekening zal nemen o.m. met het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam.
De laatste seizoenen stonden echter vooral in teken van zijn interpretaties van de titelrollen van Rameau’s Dardanus (Opéra national de Bordeaux) en Zoroastre (concerttournee naar het Festival van Montpellier en Radio-France, het Festival d’Aix-en-Provence, het Festival de Beaune, het Théâtre Royal in Versailles en Theater an der Wien), met Raphaël Pichon als dirigent voor beide producties.
In 16-17 maakte hij zijn debuut in de opera van Zürich als Jason in Charpentier’s Médée onder leiding van William Christie. Naast vele andere optredens, voegde hij nieuwe (concert)rollen toe aan zijn repertoire: Belmonte (Die Entführung aus dem Serail) met het Orchestre de Chambre de Paris en Gérald (Lakmé) met het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks.

Naast de concerten met a nocte temporis, bevatten zijn plannen voor seizoen 17-18 o.a. zijn deelname aan de verjaardagtournee n.a.v. 30 jaar Le Concert Spirituel (“Un Opéra Imaginaire”) en twee concertreeksen met Les Arts Florissants (Actéon van Charpentier in de Verenigde Staten en Selva Morale van Monteverdi in Parijs, Versailles, Caen, Berlijn en Londen). Hij brengt ook de titelrol in Rameau’s Pygmalion in de Opéra van Dijon, om vervolgens zijn debuut te maken in De Munt en de Staatsoper Unter den Linden Berlin.

Reinoud Van Mechelen werkte al mee aan menig CD- en DVD-opnames. Zijn eerste eigen CD (met a nocte temporis) met de titel “Erbarme Dich” (met aria’s van J. S. Bach) werd uitgegeven bij Alpha Classics in 2016, werd unaniem geprezen door de pers en ontving een “Choc Classica” (“un Bach béni des dieux”) en een Caecilia Prijs 2016 voor (een van de 10) beste opnames van het jaar. De tweede CD ("Clérambault, cantates françaises"), uitgebracht in januari 2017, opnieuw bij Alpha Classics, werd al evenzeer enthousiast onthaald door pers en publiek (o.m. Choc Classica, Diapason d’Or en Diamant d’Opéra Magazin).